Generelle skyderegler for riffel og pistol
1. Gyldighed
1.1 Efterfølgende regelsæt er gældende på lokalt plan.
Afdelingsbestyrelsen kan dispensere herfra, såfremt sportslige
hensyn taler herfor.
Dispensation(er) bekendtgøres for involverede parter.
1.2 Ved deltagelse i kreds-, landsdels- og landsstævner er Dansk
Firmaidrætsforbunds regler gældende.
1.3 Benyttelse af ordet "klub" gælder for arbejdspladsen/firmaidræts-
klubben, familien og fællesskabet.
2. Stævne- og turneringsafvikling
2.1 Stævner og turneringer afvikles på følgende måde:
Skytterne/holdene opdeles i rækker, der kæmper alle mod alle efter
et pointsystem.
3. Holdsammensætning
3.1 Et hold sammensættes på følgende måde:
a. Hvis en klub har 4 skytter og derover, så sammensættes holdet
af disse skytter.
b. Skytter under klub 77 (skytter uden klub- tilhørs forhold) kan
danne hold.
c. Hvis 2 klubber har max. 3 skytter hver, så kan holdet sammen-
sættes af disse skytter.
d. Hvis en klub har max. 3 skytter, så kan holdet supplere med klub
77 skytter efter behov.
4. Holdopstilling
4.1 Holdopstilling(er) skal afleveres, inden første kamp, til afdelings-
formanden.
4.2 Inden nye skytter deltager i en kamp, skal disse opføres på
ovennævnte holdopstilling.
4.3 Tilmelder en klub mere end 1 hold i samme skydediciplin, så skal
holdene nummereres således, at laveste nummer angiver bedste
holdopstilling.
4.4 Ønsker en klub at flytte en spiller fra et hold til et andet, skal der
afleveres en motiveret skriftlig ansøgning til afdelingsformanden.
5. Bruttohold
5.1 Et hold består af max. 5 skytter.
I den enkelte holdskydning må der max. anvendes 4 skytter,
hvoraf de 3 bedste resultater tæller.
6. Indrangering af hold
6.1 Hvis en klub tilmelder hold for første gang, eller klubben ikke har
deltaget i den forgangne sæson, skal holdets styrke bestemmes ved
min. 2 skydninger, der klassificerer/indrangerer holdet i den rigtige
række.
7. Op- og nedrykning
7.1 Op- og nedrykning, fra hver række/serie, sker ved en klassificering
- 2 gange om året.
8. Deltagelse
8.1 Deltagerberettiget er alle, der på kamptidspunktet er fyldt:
- Børn : 10 - 14 år.
- Juniorer : 15 - 17 år.
- Seniorer : 18 - 49 år.
- Veteraner : 50 - år .
8.2 Skytter, der ikke kan registreres under en klub, tilmeldes under
klub 77.
8.3 En skytte, der inden for de foregående 12 måneder har deltaget på
1. divisions- eller landshold under et specialforbund, er ikke
deltagerberettiget.
8.4 Skytter, der er registreret i afdelingen, kan deltage i Julestævne og
Klubmesterskab herunder mesterskabsskydning.
Betaling for deltagelse fastlægges af afdelingsbestyrelsen.
8.5 Alle interesserede skytter kan deltage i Bymesterskabet.
Betaling for deltagelse fastlægges af afdelings- bestyrelsen.
9. Protester
9.1 Det protesterende hold skal - efter kampen - udfærdige en skriftlig
protest, som skal være afdelingsformanden i hænde senest 48 timer
efter holdskydningen.
9.2 Behandling af protester er beskrevet i "Fællesbestemmelser for SFS".
10. Udsættelse af en turneringsskydning
10.1 En turneringsskydning kan udsættes, når der foreligger en
velmotiveret begrundelse herfor.
Udsættelsens længde er max. 14 dage, af hensyn til udarbejdelse af
resultatliste.
10.2 Det henstilles til skytterne, at de skyder forud i tilfælde af arbejde,
ferie, kurser og lignende.
11.Udeblivelse, afbud og indsættelse af skytter
11.1 Hold
a. Ved udeblivelse eller afbud senere end det i programmet fastsatte
tidspunkt, kan der idømmes en bøde på kr. 200,- pr. kamp/
kampdag.
b. Udeblivelse eller afbud medfører automatisk, at kampen er tabt og
resultatet registreres med 0 point.
c. Ved udeblivelse fra 2 kampe/kampdage eller ved gentagne afbud
uden væsentlig begrundelse, kan holdet nægtes videre deltagelse.
d. Når et hold nægtes videre deltagelse eller af anden årsag ikke kan
fuldføre en igangværende turnering, så annulleres samtlige holdets
kampresultater.
11.2 Stævner
a. Ved udeblivelse eller afbud erstattes startgebyret ikke.
Derudover kan der idømmes en bøde på kr. 100,- pr. tilmeldt
kategori.
b. Ved udeblivelse eller afbud kan der indsættes skytter af samme
klasse eller lavere - holdet vil dog ikke blive flyttet.
12. Indplacering af hold
12.1 Holdene indplaceres efter pointsystemet således:
- For vunden kamp gives 2 point.
- For uafgjort kamp gives 1 point.
- For tabt kamp gives 0 point.
I tilfælde af pointlighed har det hold vundet, der samlet har flest
point.
12.2 Det er skyttens første individuelle resultat i ugen, der er gældende
for holdskydningen.
13. Våbenpåtegning
13.1 For udstedelse af våbenpåtegning opkræves et administrationsgebyr.
14. Patroner
14.1 Der må kun benyttes de på skydebanen købte patroner.
15. Præmieregulativ
15.1 I hver række uddeles følgende præmier:
2 - 5 hold/deltagere: 1 præmie.
6 - 10 hold/deltagere: 2 præmier.
11 - hold/deltagere: 3 præmier.
Er der kun 1 hold/deltager uddeles en erindringspræmie.
16. Våbenpåtegning/transporttilladelse
16.1 Våbenpåtegning til eget våben kan først opnås efter:
For riffel: 1 års skydning i anerkendt skydeklub.
For pistol: 2 års skydning i anerkendt skydeklub, med 1 år på
pistol/revolver.
16.2 Midlertidig transporttilladelse kan kun udfærdiges til en person,
der i forvejen er godkendt af politiet.
16.3 Da foreningen er berettiget til at give våbenpåtegning, er foreningens
bestyrelse forpligtet til at give orientering til politiet eller om fornødent
at tilbagekalde påtegningen overfor et medlem, der efter bestyrelsens
skøn, af hvilken som helst årsag, ikke længere bør være indehaver af
en meddelt tilladelse til et våben.
Der kræves blandt andet, at man skyder jævnligt.
16.4 En våbenpåtegning bortfalder, når medlemskabet af skydeafdelingen
ophører.
17. Øvrige bestemmelser
17.1 Hvor ovennævnte regler ikke er dækkende, træder de af Dansk
Firmaidrætsforbund sidst udgivne Generelle bestemmelser og
sikkerhedsbestemmelser for henholdsvis riffel og pistol ind som
supplement hertil.
18. Regelsættet
18.1 Hvor intet andet er anført i disse regler, gælder de nationale forbunds
regelsæt.
Specielt skydereglement for
riffel 15m og 50m
1. Våben
1.1 Der anvendes rifler, der overholder UIT-reglementet for standard-rifler
Kal. 22.
2. Skudantal
2.1 15m. skydningen er en 20 skuds serie - 2 skud til hver plet.
50m. skydningen er en 15 skuds serie - 5 skud til hver plet.
3. Parskydning/15 m.
3.1 I en parskydning deltager 1 herre og 1 dame.
Skyderesultaterne lægges sammen.
3.2 Er ens ægtefælle/samlever registreret i skydeafdelingen, kan man ikke
danne par med andre.
3.3 Der skydes efter pointsystemet. Vunden kamp giver 1 point og
tabt kamp giver 0 point.
3.4 Stiller et par ikke op i den uge, hvor der er parskydning, får parret
0 point.
3.5 Ved pointlighed gives samme matchpoint, og næstfølgende match-
point bortfalder.
I tilfælde af matchpointlighed går det par forud, som har flest
turneringspoint.
3.6 Hvis kun en af skytterne får skudt, kan der ikke opnås point.
3.7 Opstår der tvivl om reglerne, afgør SFS‘s skydeafdeling sagen.
Behandling af protester er beskrevet i "Fællesbestemmelser for SFS".
3.8 Skydningen er en 20 skuds serie - 2 skud til hver plet.
Specielt skydereglement for
pistol 15 m og 25 m
1. Våben
1.1 Der anvendes standardpistoler Kal. 22.
2. Skudantal
2.1 15m. skydningen er en 20 skuds serie - 5 skud til hver plet.
2.2 25m. skydningen er en 20 skuds serie - 5 skud til hver plet.
Vedtaget
Senest vedtaget på årsmødet den 15. april 1997
Med ikrafttrædelsesdato den 1. maj 1997